Про центри надання безоплатної вторинної правової допомоги

Дата: 03.07.2020 09:34
Кількість переглядів: 477

Місцевим центрам з надання БВПД – п’ять років

1 липня 2015 року в Україні запрацювали місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Це стало черговою сходинкою до розбудови системи безоплатної правової допомоги в країні.

За п’ять років фахівці місцевих центрів надали понад 2 млн юридичних консультацій та роз’яснень з правових питань. Крім того, прийнято понад 271 тис. рішень про надання клієнтам безоплатної вторинної правової допомоги. У 60,8% випадках її надавали юристи, а у 39,2% випадків – адвокати, які співпрацюють із системою БПД. Саме ці цифри свідчать про довіру українців до системи БПД.

Для Львівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги та його бюро, які працюють у Городку, Жовкві, Перемишлянах, Пустомитах, Яворові ця цифра складає: 30 389 наданих правових консультацій та 4 329 – доручень адвокатам та юристам центрів для надання безоплатної вторинної правової допомоги (складання процесуальних документів та захисту в суді).

Як все починалося?

Як згадують фахівці, які працюють у місцевих центрах з першого дня їх відкриття, перед новоствореними установами постали серйозні виклики. Потрібно було зібрати надійну, професійну команду однодумців, які націлені на результат – надання якісної правової допомоги людям. А ще – вирішити матеріально-технічні проблеми.

П’ять років тому на роботу у місцеві центри прийшли фахівці, які ще не знали, що чекає їх попереду, адже аналогів такої структури в Україні просто не було. Було лише бажання допомагати людям вирішувати їхні правові проблеми. Для частини працівників ця робота взагалі була першою в житті.

«П’ять років тому, розпочавши свою трудову діяльність у системі безоплатної правової допомоги, ми всі мали різний життєвий та професійний досвід, знання, вміння та навички, які намагалися застосувати на новому робочому місці. А зараз ми сформувалися як єдина дружна команда фахівців, які доповнюють один одного», – говорить директорка Стрийського місцевого центру Марія Николаїшин.

Сьогодні колектив кожного місцевого центру – це команда однодумців та професіоналів своєї справи. За п’ять років складися свої традиції – від дарування колегам сувенірів із відряджень до спільного відпочинку.

Найуспішніший соціальний проєкт держави...

До липня 2015 року система БПД орієнтувалася на правовій допомозі у кримінальних провадженнях, надаючи захист за рахунок держави для всіх затриманих осіб, а також підозрюваним, обвинуваченим, які через брак коштів або з інших об’єктивних причин не можуть самостійно залучити захисника.

Зі створенням місцевих центрів доступ до правової допомоги у цивільному та адміністративному процесах отримала низка соціально незахищених категорій: громадяни з незначним доходом, діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, біженці, учасники бойових дій та деякі інші. Згодом таке право отримали також внутрішньо переміщені особи, постраждалі від домашнього насильства, усі діти та інші категорії, визначені у ст. 14 Закону України «Про безоплатну правову допомогу».

Усім цим категоріям осіб призначаються юристи та адвокати для представництва їхніх інтересів у цивільних та адміністративних судових спорах. Таку допомогу можуть отримати також потерпілі та свідки у кримінальних провадженнях, якщо вони належать до категорій, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу.

Нас знають, нам довіряють!

Починаючи з 1 липня 2015 року, по правову допомогу до місцевих центрів звернулися понад 1,6 млн українців.

Для багатьох українців система БПД нерідко стає останньою надією на відновлення справедливості. Адже багато людей звертаються до місцевих центрів, відчувши на собі байдужість, формалізм та бюрократичне ставлення органів державної чи місцевої влади.

Часто клієнти звертаються повторно. Отримавши правову допомогу у вирішенні певного питання, вони звертаються до фахівців місцевих центрів з іншою правовою проблемою.

За п’ять років роботи місцевих центрів у них з’явилися клієнти, які приходять просто поспілкуватися «про життя». Переважно – це одинокі люди похилого віку, які хочуть «виговоритися» та отримати слушну пораду.

Про складні справи...

Фаховий рівень працівників місцевих центрів досить високий. Адже професійні знання, вміння та навички формує практика, а в «активі» фахівців місцевих центрів –  десятки судових справ на рік, сотні консультацій. І це не вузькоспеціалізований досвід, бо справи різних галузей – соціальне забезпечення,  сімейне, трудове, житлове, земельне, спадкове, адміністративне право.  

Які справи є найскладнішими? На це запитання більшість фахівців місцевих центрів відповідають майже однаково – ті, що стосуються дітей. Аліменти на  утримання, визначення місця проживання, позбавлення батьківських прав, участь у вихованні дітей… Важкими такі справи є не з правового погляду, а з психологічного. Працівники центрів, переймаючись долею дітей, «пропускаючи через себе» ці ситуації, бувають вкрай виснажені емоційно.

Публічне визнання і гарна репутація...

Тоді, у 2015 році, новостворені місцеві центри сприймалися з певною пересторогою. Але поступово, показуючи реальний результат, вони завоювали довіру як публічного сектору, так і громадського.

Сьогодні місцеві центри – це вже не просто структури, які надають правові консультації та безоплатну вторинну правову допомогу у цивільних та адміністративних справах, свідкам та потерпілим у кримінальних провадженнях, здійснюють представництво інтересів засуджених осіб. З’явилися нові напрями роботи – правова просвіта, проведення соціологічних досліджень правових потреб громад, медіація.

Місцеві центри співпрацюють з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, громадськими організаціями за багатьма напрямами – робота з дітьми, правовий супровід одиноких громадян, правопросвітництво, протидія домашньому насильству, булінгу тощо. Фахівці багатьох місцевих центрів готують матеріали для довідково-інформаційної платформи правових консультацій «WikiLegalAid».  

Навіть така форс-мажорна обставина, як карантин, сприяла розвитку онлайн сервісів у роботі місцевих центрів. Фахівці записують відеоконсультації та подкасти, проводять вебінари, надають правову допомогу у соцмережах.

«За п’ять років місцеві центри пройшли великий шлях. Вони стали набагато більшими, ніж платформи для вирішення індивідуальних правових проблем людей.  Тепер завдання системи безоплатної правової допомоги – конвертувати виклики в можливості. Переконаний, що найбільші досягнення – ще попереду», – зазначив в. о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.

Фото без опису

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь